37 – Hoe kunnen we onze grote hoeveelheid beschikbare data en complete controle over onze software gebruiken om user growth en retention te optimaliseren?

Kayzr

We zijn een online platform dat game-toernooien organiseert, hier komen ook een grote community, een uitgebreide steaming activiteit en veel externe samenwerkingen bij kijken.

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

Omdat we onze eigen software gebruiken en daarbovenop heel wat data tracken, beschikken we over een heleboel informatie over onze users en ons platform. Deze data verwerken en omvormen tot een praktische policy sluit echter minder aan bij de huidige skill set van het team. De kennis is hier in zekere mate wel voor aanwezig, maar een uitgebreid onderzoek vergt ook tijd die we op dit moment niet kunnen sparen. We kunnen de studenten dus wel goed ondersteunen met zowel kennis van het platform als kennis van dataverwerking. Het potentieel om deze data te gebruiken voor een optimalisatie van het platform is groot, de data is beschikbaar, het enige wat ontbreekt is een team dat zich aan dit probleem kan toewijden.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Met de verwerkte data zouden we, eventueel met hulp van de studenten afhankelijk van de beschikbare tijd, ons platform nog meer kunnen optimaliseren. Kleine optimalisaties maken al een groot verschil voor een groeiend platform zoals het onze. Voor de studenten vormt dit een ideale case study die ook toegepast kan worden op gelijkaardige bedrijven. Omdat we beschikken over zowel de software als de data, en omdat onze software bijzonder ‘customizable’ is, kan dit een ideale oefening zijn in het verwerken en toepassen van een data analyse. Alles kan bovendien online waardoor we de opdracht flexibel kunnen laten verlopen naargelang de praktische situatie van de studenten.

Waarom dien je deze uitdaging in?

De verwerking van deze data is geen absolute nood voor ons bedrijf, maar kan wel veel resultaat opleveren. Ideale situatie voor de studenten dus; er is veel kans op een succesvol project maar een ‘falen’ is op zich geen ramp.

Van onze case valt ook veel te leren: uit een goed onderzoek zal een algemeen toepasbare analyse volgen die ook op andere user based platformen kan toegepast worden. Er valt dus niet veel te verliezen voor zowel onszelf als de studenten, maar wel veel te winnen. Als laatste willen we graag ‘the entrepreneurial spirit’ in België nog verder aanmoedigen.

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

De eerste stap, het verzamelen van de data, is al genomen. Er lopen ook verschillende programma’s die verschillende data opnemen en daarop baseren we ons wanneer we op micro niveau initiatieven pakken. Wat echter ontbreekt is een algemene analyse om de macro richting van het bedrijf te helpen bepalen. De tijdsinvestering voor een dergelijke stap is echter te groot voor een klein team.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

Een volgende stap is het selecteren van bruikbare data. Vervolgens synchroniseren we deze data met onze huidige groei doelen. We maken dan een analyse gebaseerd op de geselecteerde data waarbij we huidige pijnpunten of potentiële groeipunten identificeren. Als laatste stellen we een concreet data-driven plan op om onze vooropgestelde doelen te bereiken.

Welke resultaten verwachten jullie en in welke vorm?

We verwachten een uitgebreid verslag en een een concrete pitch waarbij de studenten hun bevindingen voorstellen. Hierna werken we samen een concreet plan op dat de studenten praktisch kunnen toepassen zowel binnen ons bedrijf als daarbuiten. Eigenlijk is enkel het geschreven verslag nodig, maar de pitch zal de studenten helpen om verwerkte data om te zetten om praktische toepassingen.

Praktisch

Timing: 1e semester, 2e semester, Gedurende het jaar
Taal waarin de uitdaging kan uitgewerkt worden: Nederlands, Engels
Intellectuele eigendom: Het resultaat gaat naar UGent om op het einde van het project pas te moeten beslissen (C)
Budget:

Al onze infrastructuur (hardware zoals PC’s, kantoor en ons platform) staan ter beschikking. Onkosten worden vanzelfsprekend vergoed.

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.