51 – Wat zou de impact zijn van een nachttrein tussen België en Noord Italië zijn op het het milieu?

TreinTramBus VZW

De belangengroep voor en stem van openbaar vervoer gebruikers in Vlaanderen.

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

België en Noord-Italië zijn twee dichtbevolkte gebieden, met veel economische activiteit, maar toch is het momenteel zeer lastig om tussen beide gebieden te reizen per trein. Terwijl er (pre corona) wekelijks 71 vluchten aangeboden werden tussen Zaventem/Charleroi en Milaan.

Is er voldoende potentieel om aanwezig om deze verbindt aan te bieden met een nachttrein? Wat voor reizigers zouden geneigd zijn deze trein te nemen? Wat zijn de obstakels voor zo’n trein? Wat zijn de voordelen?

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Met concrete resultaten van een rapport krijgen belangengroepen die voor een beter Openbaar Vervoer en/of beter milieu ijveren een extra duidelijk argument om hiervoor te pleiten.

Waarom dien je deze uitdaging in?

Voor organisaties die grotendeels op vrijwilligers steunen is het moeilijk om de juiste expertise te bundelen en tot concrete rapporten te komen die in beleidswerk kunnen worden gebruikt. Door het als challenge in te dienen hopen we om met de concrete resultaten aan de slag te kunnen gaan.

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

Onder andere TreinTramBus en back on track ijveren sterk voor het inzetten op nachttreinen, echter zonder concreet te kunnen worden is het lastig om een breder publiek aan te trekken. Zo maakte Back On Track in hun rapport (Relance van de internationale nachttrein in België – versie april 2020) een voorstel voor een soortgelijke verbinding, maar werd er in het rapport niet heel diep op ingegaan.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

2021 werd door de Europese commissie uitgeroepen tot the year of the rail. Samen met andere mobiliteits- en milieuorganisaties willen we van dit kader gebruik maken om nog meer te pleiten voor het inzetten op nachttreinen. Meer concrete cijfers kunnen daarbij helpen. Concrete cijfers kunnen ook gebruikt worden om een grotere focus op nachttreinen op te nemen in de nieuwe beheersovereenkomst van de NMBS.

Welke resultaten verwachten jullie en in welke vorm?

Een rapport waarin aangetoond wordt wat het potentieel en de mogelijke valkuilen zijn voor deze nachttrein

Praktisch

Timing: 1e semester, 2e semester, Gedurende het jaar
Taal waarin de uitdaging kan uitgewerkt worden: Engels
Intellectuele eigendom: Het resultaat gaat naar UGent om op het einde van het project pas te moeten beslissen (C)
Budget:

begeleiding van de vaste medewerkers en eventueel gebruik van onze kantoren is mogelijk.

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.