63 – Wat als de Parijs en Berlijn met een nachttrein met elkaar verbonden zijn? Welke zijn de ecologische, economische en sociale voordelen? Waar moet het aanbod aan voldoen en zou een onderneming moeten aan voldoen? Waar moet het aanbod aan voldoen in tijden van Covid en pandemie-proof zijn?

https://nl.backontrackbelgium.be/

Vzw ter bevordering van de (her)ontwikkeling van de nachttrein als ecologischer en meest aangewezen vervoersmiddel tot en met minstens 1.500 kilometer

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

Vanuit Brussels Airport en Charleroi vertrokken in februari 2020 alleen al door twee vliegtuigmaatschappijen wekelijks 670 vluchten naar Europese hoofdsteden maar er zijn in België maar twee wekelijkse nachttreinen die nog eens moeilijk te boeken zijn. Ook in de rest van Europa is het aanbod zeer beperkt. Meer en meer burgers geven in deze postcoronatijd ‘een andere vervoermiddel’ de kans maar het nachttreinnetwerk is bijna volledig verdwenen om nog aantrekkelijk te zijn. Er is echter weinig inzicht in welke eisen van aanbod en inrichting die nachttreinreizigers vragen voor een comfortabele reis. Bovendien zijn de huidige treinstellen vaak nog de oude en niet meer aangepast aan de huidige eisen van reizigers.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Het onderzoek zou meer inzicht bieden aan welke type reizigers (niet) overwegen om de nachttrein te nemen op deze as en waarom

Waarom dien je deze uitdaging in?

We zijn er van overtuigd dat er heel wat potentieel is in een degelijk uitgewerkt nachttreinnetwerk en dit zowel op ecologisch vlak (CO2-reductie, minder lawaaioverlast voor omwonenden) als economisch (nieuwe duurzame werkgelegenheid, toeristische troeven). Er is echter weinig inzicht in welke eisen van aanbod en inrichting die nachttreinreizigers vragen voor een comfortabele reis. Aangezien we deze vzw als vrijwilliger runnen kunnen we dit niet volledig alleen onderzoeken maar willen we dit graag met de studenten helpen vormgeven!

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

We hebben, als onderdeel van een Europees netwerk, al een eigen onderzoeksrapport gemaakt om de knelpunten te benoemen en oplossingen aan te reiken. De studie is te vinden op https://nl.backontrackbelgium.be/notre-dossier.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

Volgende vragen moeten meer inzicht geven in een toekomstig aanbod: – Een profiel van wie (niet) de nachttrein wil nemen – Waarom iemand zich (niet) met de nachttrein wil verplaatsen? Met welk doel? – Welk slaapcomfort er wordt verwacht? Private of gemeenschappelijke plaatsen? – Welke dienstregeling wordt er verwacht (vertrektijd? Aankomsttijd?)? – Welke diensten aan boord (eten, entertainment, …) – Welk voor-en natransportmogelijkheden (fiets, auto…)? – Welke prijszetting? We zien ook linken met de vakken Geïntegreerd milieuproject en Transportgeografie

Welke resultaten verwachten jullie en in welke vorm?

Een rapport en presentatie

Praktisch

Timing: 1e semester, 2e semester, Gedurende het jaar
Taal waarin de uitdaging kan uitgewerkt worden: Nederlands, Engels, Frans
Intellectuele eigendom: Het resultaat gaat naar UGent om op het einde van het project pas te moeten beslissen (C)
Budget:

150 euro. We hebben ook spoor- en mobiliteitskennis in huis

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.