42 – Hoe kunnen we de ervaring van de bewoner binnen een woonzorgcentrum verbeteren?

Vanden Broele

Kennis implementeren bij lokale overheden door middel van digitale tools

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

Er is nog heel wat marge om de ervaring van de zorgverlener te verbeteren bij zijn/haar verblijf in een woonzorgcentrum. Nu spreken we nog over de volledige ervaring, het bepalen van een concrete en relevante scope is deel van de uitdaging. Daaropvolgend: Welke oplossing kan hier een efficiënt antwoord op bieden, rekening houdende met beperkte tijd en middelen in de sector.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Maatschappelijk probleem dat impact heeft om een groot en groeiend deel van de bevolking: Veel mensen zijn niet gelukkig tijdens hun verblijf in een woonzorgcentrum. Hier verbetering in brengen heeft rechtstreeks en ingrijpend effect op duizenden mensen.

Waarom dien je deze uitdaging in?

Om als bedrijf oplossingen te ontwikkelen voor een sector waar nog veel onbeantwoorde noden aanwezig zijn. Om actief antwoorden te zoeken op dit maatschappelijke probleem.

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

Het fonds ‘VIEWZ – Visie in welzijn en zorg’ treedt al jaren op als kennisverdeler binnen deze sector.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

  • Het identificeren van de concrete problemen die het meest impact hebben op de ervaring en die in de breedte gedeeld zijn.
  • Het ontwerpen van oplossingen en interventies die een antwoord bieden op deze problemen. Rekening houdende met de praktijk.
  • Het valideren van deze oplossingen in de praktijk en hieruit leren i.f.v. verbetering.
  • Het iteratief herhalen van bovenstaande stappen

Welke resultaten verwachten jullie en in welke vorm?

We verwachten een oplossing met basisvalidatie op volgende vlakken:

  • De oplossing heeft een sterke impact bij de doelgroep (zorgverlener of zorggebruiker)
  • De oplossing is technisch realiseerbaar
  • De oplossing is financieel valabel. Er zit een businessmodel achter die werkt voor leverancier (Vanden Broele) én klant (Woonzorgcentra)

Praktisch

Timing: 1e semester, 2e semester, Gedurende het jaar
Taal waarin de uitdaging kan uitgewerkt worden: Nederlands
Intellectuele eigendom: Het resultaat wordt eigendom van de organisatie (B)
Budget:

Dit is afhankelijk van het ontdekte en gevalideerde potentieel. We hebben veel kennis in productontwikkeling en een softwarebedrijf (Novado) die kan bijspringen. Verder kan de student gebruik maken van onze infrastructuur. Reisvergoedingen en dergelijke zijn ook geen probleem.

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.