17 – Wat als we alle oude verlichting op werkplekken zouden vervangen door nieuwe?

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

Ongeveer 90% van alle werkplekverlichting in Vlaanderen is sterk verouderd en niet meer aangepast. Het resultaat is vooreerst extreem hoge energieverbruiken op de werkplek. Nog belangrijker is de negatieve impact van dit slecht licht op de werkende mens. Beter licht betekent immers meer productiviteit, minder fout, minder ziekteverzuim en een hogere well-being van de medewerker.

Vervanging van licht is echter voor veel KMO’s geen prioriteit desondanks de snelle terugverdientermijn. Een leasing formule op maat van de KMO zou hier een zinvolle toepassing zijn. Huidige onroerende leasings zijn echter niet op maat van een KMO en daardoor te duur en te complex.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

De impact van beter licht op de werkende mens is immens. Om nog maar te zwijgen over de ecologische impact van deze ingrepen. Er moet een manier bestaan om KMO’s sneller en makkelijker te overtuigen om hier werk van te maken.

Waarom dien je deze uitdaging in?

Ik zoek al lang naar geschikte leasingpartners om relighting te leasen voor KMO’s. Echter zijn de contracten en de financiële mogelijkheden niet aangepast aan KMO’s en werkt dit enkel heel grote dossiers. Dat is jammer en zou moeten kunnen worden opgelost.

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

We hebben in het verleden al een paar keer contact gehad met een aantal leasingmaatschappijen zoals Econocom Lease, Fortis, De Lage Landen,… en steeds opnieuw vallen die gesprekken als het over KMO dossiers gaat die ergens tussen de 10 en de 50.000 Euro liggen, wegens te klein project. Dat blijft me echter verbazen gezien vandaag wel bv copiers worden geleased aan KMO’s.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

Het volledige proces dient te worden gestandaardiseerd op maat van een KMO. Van Intake, rekenmodel, ROI model, standaardcontract, procedure mbt waarborgen, opleveringsmethodiek, meting,…

Ook dient er een bevraging te worden georganiseerd bij KMO’s om te peilen naar mogelijke interesse van deze methodiek. De doelstelling zou moeten simpel zijn : renoveren zonder te investeren en de leasing terugbetalen met de gerealiseerde besparing.

Welke resultaten verwachten jullie en in welke vorm?

Zie ook bovenstaande. Een kant en klaar proces.

Praktisch

Timing: 1e semester, 2e semester, Gedurende het jaar
Taal waarin de uitdaging kan uitgewerkt worden: Nederlands, Engels
Intellectuele eigendom: Het resultaat gaat naar UGent om op het einde van het project pas te moeten beslissen (C)
Budget:

Wij kunnen ondersteuning en infrastructuur voorzien in onze kantoren om studenten aan het werk te zetten.

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.