Strategische communicatie-uitdagingen

Studenten helpen de organisatie bij het oplossen van een vraagstuk betreffende de externe of interne communicatie op basis van deskresearch en empirisch onderzoek.

Doel van het vak

Studenten voeren een deskresearch en empirisch onderzoek uit om zo een oplossing te vinden voor een communicatievraagstuk van een organisatie. Dit kan een probleem zijn met interne communicatie (bijv. het motiveren van medewerkers, het verbeteren van interne communicatiemiddelen, etc.) of externe communicatie (zowel marketing als bedrijfscommunicatie, bijv. reputatie verbeteren, nieuwe doelgroepen vinden, communicatie met verschillende belanghebbenden verbeteren). Based on a thorough analysis of the organization, academic literature and an empirical study (qualitative or quantitative), students formulate specific recommendations which can be implemented in the organization to solve the issue. Daarnaast schrijven ze een communicatieplan dat wordt geïntegreerd in een beleidsrapportage voor de organisatie. Studenten zullen hun werk presenteren in mei. De studenten werken in groepjes van 4.

De studenten

Masterstudenten Communicatiewetenschappen - Communicatiemanagement (Strategische Communicatie)

Input aan de start

Voor de start:

  • Een korte video waarin ze de organisatie en het communicatieprobleem dat ze hebben, beschrijven.
  • Een infoblad met praktische informatie.

Tijdens de cursus:

  • Laat de studenten eenmalig kennis maken met de organisatie en bespreek het probleem met hen.
  • Geef ze alle nodige achtergrondinformatie en toegang tot de communicatiemiddelen voor een audit.
  • Vergemakkelijk het onderzoek (stel een e-maillijst van werknemers of belanghebbenden beschikbaar, zodat ze met werknemers kunnen praten, etc.)

Aan het einde van de cursus: woon de eindpresentatie bij in mei.

Uitkomst op het einde

Rapporteer met een analyse van de casus, de resultaten van het onderzoek, de aanbevelingen en het communicatieplan. Presentatie van het werk.

Voorbeeldprojecten

Employer Branding; Werving van een specifieke doelgroep; Verbetering van de interne communicatie; Ontwikkeling van een nieuwe tool om met jobstudenten te communiceren; Nieuwe (betalende) leden aantrekken; Medewerkers betrekken; een MVO-strategie ontwikkelen; Social media strategie ontwikkelen; Branding; Reputatie verbeteren; enz.

Zowel profit als non-profitorganisaties kunnen aan deze oefening deelnemen. We hebben elk jaar ongeveer 20 organisaties nodig.

Praktisch

Onderwijstaal

Nederlands

Budget

Werktijd voor studenten

210 uren

Timing

Jaarvak