Productinnovatie in de levensmiddelenindustrie

In dit vak ontwikkelen de studenten een compleet plan voor de productie een nieuw levensmiddel.

Doel van het vak

In dit vak passen de studenten de verschillende vaardigheden en de kennis toe die ze gedurende hun opleiding vergaard hebben. Ze ontwikkelen een nieuw voedingsproduct van A tot Z en hebben niet enkel aandacht voor de voedselveiligheid, maar ook voor duurzaamheid, het financiële aspect, de verpakking, de logistiek, ...

De studenten

Dit vak wordt gegeven aan 2e masterstudenten Bio-ingenieur levensmiddelenwetenschappen en voeding. Voor de marketingstrategie wordt samengewerkt met masterstudenten Handelswetenschappen Commercieel beleid.

Input aan de start

We verwachten een uitdaging rond een niche/type voedingsproduct, zoals bijvoorbeeld een nieuw voedingsproduct ontwikkelen met bepaalde eigenschappen, voor een bepaalde doelgroep, ... om zo eventueel tegemoet te komen aan een bepaalde nood. Er moet voldoende creatieve ruimte zijn voor de studenten om innovatief aan de slag te kunnen gaan.

Uitkomst op het einde

Een nieuw concept voor een voedingsproduct, met bijhorend basis business plan, waarin dieper ingegaan wordt op de voedselveiligheid, productieproces, verpakking, duurzaamheid, marketing, business model.

Voorbeeldprojecten

In het verleden werden tal van innovatieve levensmiddelen ontwikkeld zoals een eiwitrijk dessert voor ouderen, een charcuterie op basis van zoete aardappel, gefrituurd ijs, smoothies met restproducten, ijspralines op basis van geitenkaas, hopdrank, ...

Praktisch

Timing: Jaarvak
Tijd die studenten aan het project kunnen spenderen: De studenten werken hieraan gedurende 7 maand met ongeveer 4 à 5 uur per week, per student. In elk groepje zitten ongeveer 4 studenten.
Taal van het vak: Nederlands
Intellectuele eigendom:
De studenten hebben momenteel een budget van 200 € per project, maar dit is te krap. Een budget van 250 € voor de ontwikkeling van een prototype zou beter zijn.

Meer informatie