29 – Hoe kunnen we optimale begeleiding en opleiding voorzien voor medewerkers die op locatie werken via digitale tools?

Ateljee vzw - afdeling trans-fair

Maatwerkbedrijf met tewerkstellingsprojecten zoals De Kringwinkels, sociale restaurants, het fietsproject trans-fair
Concrete uitdaging
Verwacht eindresultaat: Nieuw concept

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

De medewerkers van fietsen Trans Fair herstellen héél wat fietsen op verplaatsing. In de meeste gevallen kunnen onze medewerkers zelfstandig de herstelling uitvoeren. Toch is er soms nog nood aan ondersteuning om een complexe herstelling uit te voeren. In deze gevallen wordt de fiets naar de werkplaats vervoerd en , na herstel , terug gebracht. Dit betekent niet alleen tijdverlies maar ook een nodeloze belasting van het milieu door de extra verplaatsingen. De medewerker slaagt erin de herstelling uit te voeren onder begeleiding van de teamleider die echter niet mee kan op verplaatsing omwillen van organisatorische redenen. Om extra verplaatsingen en werkuren te vermijden zou het nuttig zijn dat we de medewerker “op afstand” kunnen begeleiden bij de herstelling via een digitale communicatie.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Milieu oogpunt: minder verplaatsingen met de bestelwagen.

Begeleiding: meer begeleiding op de werkvloer mogelijk maken. In de gevallen dat een team leider samen met de medewerker op verplaatsing is, is de teamleider +/- 3 uren van de werkvloer weg om 10 minuten assistentie te verlenen. We kunnen gerichte en betere opleiding voorzien voor onze medewerkers die ook kennis kunnen maken met andere (communicatie)tools wat doorstroom alleen maar kan bevorderen.

Waarom dien je deze uitdaging in?

Efficiënter werken, betere begeleiding en opleiding van de medewerkers, betere kwaliteit, doorstroomkansen verhogen. De communicatie met onze medewerkers moet heel visueel en praktisch zijn.

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

We zijn op zoek naar een opleidings-, begeleidingsmanier/-tool. Momenteel sturen we ofwel een teamleider mee (wat niet altijd kan en tijdsrovend is) of wordt de fiets naar de herstelwerkplaats gebracht om te herstellen en dan terug gebracht naar de klant.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

  • zoektocht mogelijke oplossingen
  • haalbaarheid aftoetsen
  • testcase
  • evaluatie testcase

Praktisch

Timing

2e semester, Gedurende het jaar

Taal

Nederlands

Voorwaarden eindresultaat

Het resultaat mag publiek gemaakt worden.

Beschikbaar budget

De studenten kunnen in ons bedrijf aan het project werken. Budget moet bekeken worden op basis van de output.

Kan op afstand uitgevoerd worden

Nee

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.