36 – Hoe kunnen we een bezoeker van een museum op innovatieve wijze bevragen over hoe hij / zij het bezoek heeft ervaren?

Industriemuseum

In het centrum van Gent, op een boogscheut van de Vrijdagmarkt, huist het Industriemuseum in een indrukwekkend fabrieksgebouw. In de voormalige katoenfabriek wekken grote en kleine verhalen de veelbewogen industriële geschiedenis weer helemaal tot leven.
Concrete uitdaging
Verwacht eindresultaat: Nieuw concept

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

Vroeger (en nog altijd eigenlijk) wordt er vaak een gastenboek gelegd op het einde van een expo of museumbezoek om te peilen naar het gevoel dat een bezoeker heeft bij het bezoek. dit is echter niet echt een concrete en permanente vorm van publieksonderzoek en biedt ook geen echte vorm van data-verzameling aan met betrekking tot het publiek van de expo of het museum. Het doel is op zoek te gaan naar een manier om effectief bevraagbare en rapporteerbare data te genereren over het bezoek en het gevoel van een bezoeker.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Beschikken over bevraagbare, gestructureerde data met betrekking tot bezoekers en publiek zal er voor zorgen dat er meer gerichte acties kunnen gebeuren om meer engagement van of meer impact op bezoekers te genereren. Daarnaast is het implementeren van een permanente vorm van publieksonderzoek een ideale manier om big data te genereren rond bezoek en publiek.

Waarom dien je deze uitdaging in?

Op dit moment is het quasi onmogelijk (of vergt het gewoon veel manuele acties) om op het einde van een expo of na de opening van een nieuwe afdeling een vorm van publieksonderzoek te hebben waarna je kan evalueren in welke mate de scenografie, looplijnen, de tentoongestelde objecten, … een positieve of negatieve impact hebben gehad op de bezoekerservaring. Het beschikken over een datapool met deze data kan alleen maar een positief effect hebben op nieuwe expo’s, nieuwe publieksactiviteiten, …

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

Wij als museum leggen vaak een fysiek gastenboek op het einde van een expo. Dat wordt dan gelezen of bekeken om zo een gevoel te hebben over de publiekservaring. Een aantal andere musea (wereldwijd) hebben al een aantal manieren gevonden om aan publieksonderzoek of publiek-tracking te doen.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

De studenten mogen wat ons betreft starten vanaf een blanco blad. Dit betekent dat ze zich mogen baseren op een bezoekersbevraging maar ook op andere manieren of andere musea wereldwijd om ervaring of ideeën op te doen over welke de mogelijke oplossingen kunnen zijn.

Praktisch

Timing

1e semester, 2e semester, Gedurende het jaar

Taal

Nederlands, Engels

Voorwaarden eindresultaat

Het resultaat mag publiek gemaakt worden.

Beschikbaar budget

Moet bekeken worden tijdens het project

Kan op afstand uitgevoerd worden

Nee

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.