39 – Een betere instroom van kandidaten creëren door een sterke employer branding.

Ateljee vzw en De Loods vzw

Ateljee en De Loods vormen een personele unie en zijn maatwerkbedrijven die jobs bieden aan mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in projecten zoals De Kringwinkels, Bioboerderij, tuin en klus, fietsatelier enz.
Opdracht
Verwacht eindresultaat: Advies

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.

Wat is de kern van het probleem?

Voor bepaalde leidinggevende functies is het moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. De context van een maatwerkbedrijf is zeer specifiek. We zoeken mensen die onze medewerkers kunnen begeleiden. Soms zitten daar ook technische profielen bij die we zeker moeilijk ingevuld krijgen, zoals begeleiders in de afdeling groenonderhoud. Vanuit een correcte employer branding willen we meer kandidaten aantrekken.

Wat zou de impact zijn indien dit probleem opgelost wordt?

Enerzijds een juiste profilering van de organisaties en een correct aantrekkelijk verhaal om kandidaten aan te trekken en waarin de huidige medewerkers zich herkennen. Is een extra middel om meer en juiste kandidaten aan te trekken.

Waarom dien je deze uitdaging in?

We hebben een goede basis om ons verhaal te vertellen maar willen een employer branding uitwerken. Maar ook het interne aspect is belangrijk. Met een sterke employer branding en een doordacht opgebouwd werkgeversimago kunnen we het engagement en de betrokkenheid van de huidige medewerkers verhogen. Ze worden ambassadeurs van ons werkgeversmerk. Dit sluit aan bij het proces dat we momenteel lopen om betrokkenheid van de medewerkers te vergroten.

Wat is er al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

We zijn bezig met storytelling waarbij medewerkers hun verhaal vertellen. We startten ook een proces op met een externe consultant om onze bedrijfscultuur uit te bouwen en betrokkenheid bij medewerkers te vergroten.

Wat zijn de volgende stappen die moeten gebeuren?

In kaart brengen van de verschillende types functies binnen de omkadering (doen wij: gaat van technische functies over operationele verantwoordelijken tot strategische functies) Identiteit verwoorden en vooral vertalen naar Employer Value Proposition. De bedrijfscultuur scherp stellen. Concepten en storylines uitwerken Employer branding concreet maken met een (communicatie)plan

Praktisch

Timing

2e semester, Gedurende het jaar

Taal

Nederlands

Voorwaarden eindresultaat

Het resultaat mag door de studenten en de organisatie gebruikt worden zonder publiek gemaakt te worden.

Beschikbaar budget

Te bespreken

Kan op afstand uitgevoerd worden

Nee

Wil jij graag aan deze uitdaging werken?

Ben je professor of assistent en wil je graag met deze uitdaging aan de slag in je vak? Neem contact op via onderstaande knop en we brengen je in contact met de juiste persoon.

Ben je student en wil je deze uitdaging gebruiken in één van je vakken? Neem contact op via onderstaande knop en plaats alvast de professor of assistent van het vak in CC. Wij brengen jou in contact met de juiste persoon.