Productinnovatie in de levensmiddelenindustrie

n dit vak passen de studenten de verschillende vaardigheden en de kennis toe die ze gedurende hun opleiding vergaard hebben. Ze ontwikkelen een nieuw voedingsproduct van A tot Z en hebben niet enkel aandacht voor de voedselveiligheid, maar ook voor duurzaamheid, het financiële aspect, de verpakking, de logistiek, ...

Doel van het vak

We verwachten een uitdaging rond een niche/type voedingsproduct, zoals bijvoorbeeld een nieuw voedingsproduct ontwikkelen met bepaalde eigenschappen, voor een bepaalde doelgroep, ... om zo tegemoet te komen aan een bepaalde nood of probleem. Er moet voldoende creatieve ruimte zijn voor de studenten om innovatief aan de slag te kunnen gaan. Al vrij snel wordt het concept met unique selling points gedefinieerd, om dan de verschillende verbonden aspecten uit te werken: productformulering, nutritionele aspecten, productieproces, veiligheid en kwaliteit, bedrijfsstrategie, financieel plan, duurzaamheidsanalyse...

De studenten

Dit vak wordt gegeven aan 2e masterstudenten Bio-ingenieur levensmiddelenwetenschappen en voeding. Voor de marketingstrategie wordt samengewerkt met masterstudenten Handelswetenschappen Commercieel beleid.

Input aan de start

Een duidelijk briefing document waarbij de nood/het probleem duidelijk gedefineerd wordt en eventueel een max. 3-tal randvoorwaarden (of unique selling points) waaraan het eindproduct moet voldoen. Er moet enigszins wel nog voldoende ruimte zijn om creatief aan de slag te kunnen. Bij de beginfase kan er eventueel ook overleg zijn met de studenten zelf, zodat de randvoorwaarden duidelijk zijn.

Uitkomst op het einde

De studenten ontwikkelen een nieuw concept voor een voedingsproduct, met bijhorend basis business plan, waarin dieper ingegaan wordt op de voedselveiligheid, productieproces, verpakking, duurzaamheid, marketing, business model. Dit alles wordt uitgeschreven in een rapport met bijhorende presentatie. Het eindresultaat is een uitgewerkt concept en is dus (nog) niet klaar om te vermarkten.

Voorbeeldprojecten

In het verleden werden tal van innovatieve levensmiddelen ontwikkeld zoals een eiwitrijk dessert voor ouderen, een charcuterie op basis van zoete aardappel, gefrituurd ijs, smoothies met restproducten, ijspralines op basis van geitenkaas, hopdrank, ...

Praktisch

Onderwijstaal

Nederlands

Budget

Werktijd voor studenten

De studenten werken hieraan gedurende 7 maand met ongeveer 4 à 5 uur per week, per student. In elk groepje zitten ongeveer 4 studenten.

Timing

Jaarvak